Späť na zoznam
23. február 2021
Aktuality

Knižnica inklúzie: O superschopnostiach, smrti aj o generačnej chudobe

Čo čítať a čo počúvať - s deťmi alebo bez? Svojimi tipmi do rubriky Knižnica inklúzie nám tentokrát prispeli dve z našich konzultantiek pre inkluzívne vzdelávanie na základných školách – Lucia Kubíny a Zuzana Réveszová. Hovoria, že pátrať po svojich superschopnostiach sa vždy oplatí, rovnako ako myslieť kriticky a s nadhľadom, aj keď ide o smrť. Zaujímať by nás malo aj to, aké podmienky na úspech v živote majú deti z rómskej minority, nad ktorými visí ostrie generačnej chudoby.

Knižné a iné tipy Lucie Kubíny

Lucia je špeciálna pedagogička v Súkromnej základnej škole u Filipa v Banskej Bystrici, dula a mama. Hlavne mama – tretiačky Hanky a druháka Miňa. Lucia má skúsenosti s prácou s deťmi a s dospelými s mentálnym postihnutím, ale aj s marginalizovanými skupinami. Je jednou z našich konzultantiek inkluzívneho vzdelávania detí v základných školách na Slovensku.

 „Moje deti dostali na Vianoce množstvo kníh, ale táto „padla“ ako prvá. Sčasti na tom majú podľa mňa zásluhu krásne ilustrácie, ktoré detské oči priťahujú ako magnety. Kniha je ideálna pre čitateľov do osem rokov a číta sa veľmi dobre,“ hovorí Lucka.

A o čom vlastne kniha je?

Čitateľom predstaví množstvo detských hrdinov – „nie tých vo farebných overaloch a plášťoch, ako ich poznáme z filmov. Ale presne takých, s akými sa denno-denne stretávame. Presne takých, aké sú možno práve naše deti,“ myslí si Lucka Kubíny. Každé z týchto detí má podľa nej svoju zvláštnu superschopnosť – unikátnu vlastnosť, zručnosť či nadanie, ktoré mu do života prináša veľa dobrého. „Kniha je výborným impulzom na diskusiu s deťmi o tom, čo oni vnímajú ako svoju superschopnosť, v čom im táto schopnosť v živote pomáha a naopak, v čom potrebujú pomoc od niekoho iného,“ dodáva Lucia. Aj dospelákom, ktorí ju budú čítať so svojimi deťmi, možno pomôže pochopiť, že každý z nás takúto superschopnosť má a pátrať po nej sa oplatí.

„Nádherná, už na prvý pohľad tajomná kniha, je určená čitateľom od osem rokov. Rozhodne však túto knihu odporúčam do rúk dospievajúcim i dospelým – každý v nej dokáže nájsť niečo, čo ním zatrasie,“ vysvetľuje Lucia.

A o čom vlastne kniha je?

Kniha rozpráva príbeh jedenásťročnej Agnes z kmeňa Magrejov. V tomto kmeni musí každý, kým dovŕši vek 12 rokov, objaviť svoj jedinečný dar. Inak sa stane Tieňom. A tak sa Agnes vydá na cestu, aby objavila, čo sa v nej skrýva. „Knihu máme práve rozčítanú, čítame ju s deťmi pred spaním. Na začiatku som vnímala ako veľkú výzvu, že je kniha napísaná v češtine – zistila som však, že to nikomu z nás (ani mne ako čitateľke, ani deťom ako poslucháčom) nerobí problém. Naopak, myslím, že si tak výborne rozširujú slovnú zásobu a veľmi prirodzene sa učia zachytávať odtienky medzi slovenčinou a češtinou,“ hovorí Lucia. Kniha je napísaná nesmierne pútavo – Lucka s deťmi sa na záver každej kapitoly pristihnú pritom, ako na seba hľadia s vyvalenými očami, plní očakávaní, čo sa bude diať ďalej. Dokonca sú v knihe pripravené aj úlohy, ktoré spolu s Agnes plnia aj čitatelia. „Takže, ak sa túžite vydať na dobrodružné putovanie k sebe, začítajte sa. Šťastnú cestu,“ želá konzultantka Lucia.

„Môj posledný tip, tentokrát pre dospelákov, sa v podstate tiež dotýka jedinečných darov, ktoré obohacujú náš život. Hovorím o podcaste Na život a na smrť, ktorý v rámci projektu Čierna labuť v spolupráci so Záhradou spomienok realizuje Živica“, vysvetľuje Lucia.

A o čom vlastne podcast je?

Téma smrti a jej miesta v našom živote sa nás zrejme v ostatných mesiacoch viac či menej intenzívne dotkla. Podcast sa zaoberá tým, ako môže zdravý vzťah k smrti skvalitniť a oživiť náš život. Napríklad prvý zo série podcastov prináša rozhovor s lekárkou Evou Kúšikovou, ktorá sa po absolvovaní zahraničných misií vo vojnových oblastiach vrátila na Slovensko, kde momentálne pracuje na COVID oddelení. „Nemusíte sa obávať, nie je to vôbec smutné počúvanie. Je v ňom veľa vďačnosti, motivácie ku kritickému mysleniu a láskavosti. Želám nám všetkým, aby nám tento zvláštny čas ukázal cestu k oceňovaniu všetkých tých neobyčajne obyčajných schopností, momentov a darov, ktoré máme možnosť každodenne zažívať,“ uzatvorila Lucia Kubíny.

 

Knižné a iné tipy Zuzany Réveszovej

Zuzana sa téme inkluzívneho vzdelávania, rovnako ako vzdelávaniu detí z marginalizovaných komunít, venuje dlhodobo. Ako metodička a lektorka spolupracovala s mnohými mimovládnymi i štátnymi organizáciami, v súčasnosti pôsobí v spojenej škole v Košiciach a v našej Nadácii pre deti Slovenska ako konzultantka inkluzívneho vzdelávania pre východné Slovensko v projekte Škola inkluzionistov.

Prvý tip: A okraje máš kde?

Juraj, autor tejto knihy, nie je učiteľ, ale v rámci programu Teach for Slovakia učil dva roky na základnej škole na východnom Slovensku deti z marginalizovanej rómskej komunity. O svojich skúsenostiach najprv písal blogy na Denníku N, potom napísal knihu. Mala som česť túto knihu editovať a musím povedať, že som ju prečítala jedným dychom,“ vysvetľuje Zuzka.

A o čom vlastne kniha je?

Zuzana hovorí, že autor knihy Juraj Čokyna spojil jedinečným spôsobom skúsenosti z učenia rómskych žiakov zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia s poznatkami o devastačnom vplyve generačnej chudoby na ich vzdelávacie výsledky. Následne hľadal a navrhol riešenia, ako by bolo možné tento stav v slovenskom vzdelávaní zmeniť. Po ukončení programu sa Juraj stal analytikom v Inštitúte vzdelávacej politiky. Spolu s kolegami zbierali dáta z dištančného vzdelávania počas prvej vlny pandémie a upozornili ministerstvo školstva na skutočnosť, že takmer 50 000 detí bolo „offline“, ich právo na vzdelanie tak nebolo naplnené. Knihu odporúčam všetkým pedagogickým zamestnancom, no najmä tým, ktorí pracujú s deťmi a mládežou zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia,“ vysvetľuje Zuzana.

Druhý tip: Rozdelené Slovensko s Jurajom Hipšom

Odporúčam všetky diskusie a webináre, ktoré robí Juraj Hipš s učiteľmi o možnostiach dištančného vzdelávania či s vedcami o riešeniach pandémie koronavírusu. No najmä online diskusiu Rozdelené Slovensko zo 4. februára tohto roka, ktorú viedol Juraj Hipš spolu so svojimi hosťami Jurajom Čokynom, autorom už spomínanej knihy A okraje máš kde? a sociológom Michalom Vašečkom,“ objasňuje Zuzka.

A o čom vlastne diskusia je?

O súčasnom rozdelení Slovenska na bohatý západ a chudobný východ, o vplyve prostredia, v ktorom sa dieťa narodí, na jeho vzdelávacie výsledky a následné uplatnenie v živote. Diskutujúci objasňujú, akú nesmierne dôležitú úlohu má škola na vytváranie sociálneho a kultúrneho kapitálu a aký dopad môže mať vylúčenie tisícok detí z dištančného vzdelávania na celú spoločnosť. „Reforma školstva? Ja žiadnu nevidím,“ cituje Čokynovu odpoveď na otázku, aký je jeho názor na navrhovanú reformu školstva, naša konzultantka Zuzana. „Musíme riešiť aktuálnu situáciu. Ak nájdeme dobré a účinné riešenia – to bude začiatok reformy slovenského školstva,“ uzatvára Čokyna v diskusii.

Celú diskusiu Rozdelené Slovensko si môžete zo záznamu pozrieť TU.

Všetky diskusie a webináre Juraja Hipša nájdete TU.

 

Mohlo by vás zaujímať: