Späť na zoznam
25. február 2022
Aktuality

Knižnica inklúzie: Ak by sme mali kúzelnú paličku, alebo boli ministrom školstva, okamžite by sme... + tipy na knihy a rozprávky

Vyspovedali sme členov školského tímu zo žilinskej Základej školy Jarná. Čím by bol riaditeľ školy, ak by nepracoval v školstve? Aké knihy vám odporúča čítať školská psychologička a prečo nie je šachovnica ako šachovnica? Príjemné čítanie.

Náš projekt na podporu inkluzívneho vzdelávania na základných školách po celom Slovensku už určite poznáte – Škola inkluzionistov. Práve „beží“ už jeho štvrtý ročník. Je trochu iný ako jeho predošlé ročníky. V tých sme sa usilovali sprostredkovať vďaka vzdelávaciemu programu zaujímavé a účinné nástroje účastníkom zo škôl, vždy jednotlivcom, ktorí sa potom stali nositeľmi myšlienky inklúzie na svojom pracovisku v škole.

Od roku 2018 sa nám podarilo vytvoriť úžasnú sieť niekoľkých desiatok zanietených asistentov, učiteľov, špeciálnych pedagógov, školských psychológov či vedúcich pracovníkov, ktorí si z každého vzdelávania mali možnosť odniesť mnoho inšpirácií, ktoré potom mohli zdieľať aj so svojimi kolegami. Každá do projektu zapojená škola mala k dispozícii odbornú konzultantku, ktorá im pomáhala naplánovať a realizovať konkrétne kroky smerom k inklúzii priamo na škole.

Škola inkluzionistov trochu inak

V školskom roku 2021/2022 však vyzerá projekt Škola inkluzionistov trochu inak. Na základne dlhoročných skúseností sme vopred vytvorili základný koncept vzdelávania, s ktorým prichádzame priamo do škôl. Po úvodných spoločných blokoch si zamestnanci sami, spolu s našimi lektorkami, tvoria program vzdelávania šitý na mieru ich potrebám, potrebám ich žiakov a potrebám školy. A navyše, pracujú priamo v školských tímoch.

Tímová práca

Jeden z takýchto školských tímov sme sa rozhodli trochu vyspovedať a oni nám k tomu pridali ešte aj zopár tipov do našej Knižnice inklúzie. Troch členov tímu zo Základnej školy Jarná v Žiline sme sa opýtali:

  1. Čo by o vás asi tak povedali deti, ktoré učíte a vychovávate? 
  2. Čo iné by ste robili, ak by ste nepracovali v školstve?
  3. Na aký najvtipnejší zážitok zo školy či triedy si spomínate? 
  4. Ak by ste mali kúzelnú paličku, alebo boli ministrom/ministerkou školstva, okamžite by ste v školstve... (doplňte)

Odpovedá školská psychologička Miriama Vargová

1.  Deti v škole by o mne povedali, že ma stále vidia v pohybe, ako sa niekde presúvam, niekedy aj bežím, a nosím si so sebou pomôcky v plátenej taške. Tiež by o mne povedali, že pri väčšine skupinových aktivít sme v kruhu a zdieľame sa, alebo využívame škálovanie, teda stavanie sa v priestore na škále od 0 do 10. Niektorí by povedali, že sa im páčia materiály, videá, formuláre, ktoré im posielam do virtuálnej triedy hlavne počas dištančného vzdelávania a mladším žiakom sa páčia hry a tvorivé úlohy. 

2. Pracovala by som v tíme so sociálnou pracovníčkou a inými odborníkmi v sociálnej oblasti, napríklad na zariaďovaní núdzového bývania, v charite či v komunitnom centre. Mojím snom je pracovať s ľuďmi, ktorí majú problémy s (ne)látkovými závislosťami alebo na rozvojom projekte v rozvojovej krajine alebo v krajine, ktorá je vo vojnovom konflikte. Počas štúdia som si povedala, že nikdy nebudem robiť v školstve, že to vôbec nie je pre mňa. Nakoniec v školstve pracujem už  piaty rok. 

3. Môj najvtipnejší zážitok zo školy je so žiakom, ktorý vchádzal do môjho kabinetu na pravidelnú hodinu, no ako otvoril dvere, buchol sa do nich a spravila sa mu hrča na čele. Smial sa na tom desať minút. 

4. Ak by som mala kúzelnú paličku a bola by som ministerkou školstva, okamžite by som do školstva zapojila systém externých facilitátorov a mediátorov pre podporu školských sporov, pre zlepšenie klímy v škole, pre vzdelávanie v krízovej intervencii pre odborných zamestnancov, pre spoluprácu s dobrovoľníkmi a organizáciami, ale aj pravidelné team buildingy zamestnancov školy a batériu psychodiagnostických testov pre psychológov na školách. 

  • Tip do našej Knižnice inklúzie: kniha Voľba
  • Tip do našej Knižnice inklúzie: seriál The Good doctor

 

Odpovedá školská špeciálna pedagogička Hana Malgotová

1. Deti o mne hovoria, že so mnou sa neučia, ale hrajú.

2. Určite by som robila inú pomáhajúcu profesiu. Predpokladám, že psychologičku – detskú.

3. Vtipných spomienok je veľa. Spomeniem však takú, ktorá nesúvisí s deťmi. Na budovanie voľnej, oddychovej atmosféry, som chcela na chodbe školy zriadiť hru – šach. Bežná šachovnica sa skladá z 8x8 polí tvoriacich štvorec. Človek poverený nakreslením našej šachovnice ju však na zem nakreslil v pomere 6x7,5. Aj toto život prináša v 21. storočí.

4. Pre niektorých pedagógov by som vyčarovala motiváciu. Aby sa im lepšie učilo. 

  • Tip do našej Knižnice inklúzie: rozprávka Ratatouille

 

Odpovedá riaditeľ školy Ján Kotman

 1. Deti o mne hovoria, že som na prvý pohľad prísny, no na každý ďalší už nie. Že robím veci pre ľudí. Že ony si ich často všimnú, dospelí však nie.

2. Asi by som robil kameramana, zvukára.

3. Vtipné bolo, keď som ešte ako učiteľ prvákov poslal po deťoch domov oznámenie, nech do školy pošlú peniažky, za ktoré deťom kúpime vianočné darčeky a v škole im ich dáme pod stromček. Akože ich priniesol Ježiško. Deti vtedy ešte nevedeli čítať.

4. Keby som mal kúzelnú paličku, prečaroval by som väčšinu učiteliek na obyčajných ľudí, ktorí nepotrebujú neustále pokyny, uvažujú rozumne a vedia sa rozhodovať samostatne. Úplne by som zmenil spôsob vzdelávania na objaviteľský, spolupracujúci.

  • Tip do našej Knižnice inklúzie: rozprávka o revolúcii Fany a Pes