Späť na zoznam
20. apríl 2020
Aktuality

Ako učiť doma: Pomáha, ak si načasovanie a konkrétnu úlohu môže vybrať syn sám (rozhovor)

Ako zvláda domáce vzdelávanie počas koronavírusovej krízy Tina Gažovičová, mama dvoch synov? „Keď učiteľke napíšeme, že jej žiak hral dve partie šachu, vie to oceniť, hoci zároveň vynechal niektorý z jej pracovných listov,“ hovorí. Prečítajte si druhý zo série rozhovorov Ako učiť doma.

Autor článku: Diana Burgerová

Sociologička, analytička a lektorka Tina Gažovičová žije so svojou rodinou na zaježovských lazoch. Je mamou dvoch synov – ten sedemročný je prvák v Zaježovskej malotriedke, ktorej zriaďovateľom je nezisková organizácia Živica, druhý syn je päťročný škôlkar. Tina je tiež jednou z našich konzultantiek inkluzívneho vzdelávania detí na Slovensku, no práve teraz, v čase pandémie koronavírusu, sa s tými svojimi učí z domu. Ako im to ide? Nemajú presne stanovený čas, kedy sa učia. Ak strávia celý deň vonku, pokojne si k úlohám sadnú až večer. Improvizujú podľa okolností a podľa toho, koľko musia ako pracujúci rodičia s mužom venovať vlastným povinnostiam.

Aký je v trojici rodič-dieťa-učiteľ u vás vzťah? Snažíte sa prevziať pri domácom vzdelávaní rolu učiteľa alebo nie?  

Veľmi oceňujem, že synova učiteľka okamžite nabehla na systém diaľkovej výučby a podpory detí a komunikuje o tom aj s nami, rodičmi. Syn má každé ráno hodinový online call s učiteľkou, jej asistentom a spolužiakmi. Zo začiatku som bola počas tejto novej formy výučby pri ňom, po pár razoch však moju pomoc prestal potrebovať. Od uzavretia školy sme mali aj jedno online rodičovské združenie, na ktorom sme boli účastní my rodičia aj deti. 

Ako tá komunikácia a online vyučovanie vyzerá? Dávate si navzájom s učiteľmi ako rodičia spätné väzby?

Počas online výučby sa učiteľka s deťmi vo veku 6 až 10 rokov, ktoré sú v jednej triede, veľa rozpráva o ich živote a aktuálnych témach, občas im číta rozprávku, potom dostanú úlohy na doma. Zoznam úloh učiteľka zároveň posiela aj nám rodičom na mail, aby sme o nich mali prehľad. Úlohy potom robíme so synom my rodičia. Vo svojom veku ešte väčšinou potrebuje, aby sme ho k nim motivovali a pomáhali mu. Hneď po nečakanom uzavretí školy sme si úlohy vymieňali len elektronicky, no po prvých dvoch týždňoch začala učiteľka tlačiť pracovné listy u seba doma. Raz týždenne ich školský asistent rozvozí po jednotlivých rodinách a po týždni ich opäť vyplnené zozbiera. 

Deti síce dostávajú zoznam úloh, ale učiteľka netrvá na tom, aby urobili všetky z nich. Má pochopenie pre to, že každý žiak má doma odlišnú situáciu, má iné podmienky aj záujmy. Oceňujem, že učiteľke môjho syna záleží na tom, aby deti robili zmysluplné aktivity, ktoré ich rozvíjajú. Napríklad, našich synov začal veľmi baviť šach, manžel ich v tom rôznymi cvičeniami cielene podporuje a rozvíja ich schopnosti. Keď učiteľke napíšeme, že jej žiak hral dve partie šachu, vie to oceniť, hoci zároveň vynechal niektorý z jej pracovných listov. 

Manžel so synom. Zo súkromného archívu Tiny Gažovičovej. 

Tak sa poďme pozrieť na to, ako vyzerá vaša bežná denná rutina v rámci domáceho vzdelávania. Učíte sa naraz alebo si vyučovanie doma delíte na časti, napríklad doobeda a poobede? 

Syn má pravidelný online call o pol deviatej ráno. Výhodou zavretej školy je, že všetci dlhšie spíme. Predtým som ho musela budiť o trištvrte na sedem, teraz ho stačí zobudiť okolo ôsmej. Niekedy počas ranného online vyučovania ešte len raňajkuje. Po hodine sedenia pred obrazovkou býva z toho unavený, necháme mu teda osobný priestor, aby sa voľne hral, sám alebo s bratom. Nemáme presne stanovený čas, kedy robíme úlohy. Záleží to aj od toho, koľko práce máme v daný deň my s manželom a či sme väčšinu dňa doma, alebo ideme na väčší výlet do prírody. Stáva sa nám aj to, že sa po celom dni vonku dostaneme k úlohám až večer. Nie je ideálne, najmä nie z pohľadu koncentrácie, ale improvizujeme podľa rôznych okolností. 

Ako dlho je syn efektívny, sústredený? Dodržujete 45 minútové sekvencie učenia sa jedného predmetu?

U nás sú tie intervaly kratšie, súvisí to aj s tým, že syn je len prvák. Jeho miera koncentrácie, ako u všetkých detí, silne závisí od jeho vnútornej motivácie. Pomáha aj to, ak si načasovanie a konkrétnu úlohu môže sám vybrať. 

Musíte ho teda motivovať k tomu, aby sa šiel s vami učiť? 

Áno, k väčšine predpísaných úloh musíme syna motivovať. Napríklad cvičenia s písaním písaných písmeniek ho nebaví, preto pri ňom vždy sedíme, manžel alebo ja, a povzbudzujeme ho v tom. Naopak, čítanie ho začína baviť a z vlastnej iniciatívy si vybral svoju obľúbenú knihu o zvieratkách, občas si z nej číta už aj samostatne. Keď si činnosť sám zvolí, viac ho baví a dlhšie pri nej vydrží sústredený. 

Učíte sa aj za trest, napríklad keď niečo vyvedie?

Nie, to nikdy. Snažíme sa deti motivovať pozitívne. Niekedy využívame aj systém odmien. Napríklad, deti majú svoj obľúbený seriál Ninjago, ktorý radi pozerajú. Niekedy pozeranie seriálu podmienime tým, aby si najprv splnili svoje úlohy – starší syn robí úlohy do školy a mladší zase trénuje logopedické cvičenia. 

Čo sa práve prostredníctvom online vyučovania učí?

Syn sa zatiaľ učí najmä písať a čítať. To, samozrejme, považujem za zmysluplné. Počítanie mu ide dobre, s tým našťastie problém nemá. Zároveň máme tú slobodu rozvíjať ho v tom, v čom vidíme zmysel a čo ho baví. Počas Veľkej noci sme chystali drevo na ďalšiu zimu a syn nám poctivo pomáhal. Okrem zdravého pohybu na čerstvom vzduchu sme sa rozprávali o tom, prečo v meste majú ľudia centrálne vykurovanie a na lazoch nie. 

Máte pri učení s deťmi nejaké slabiny, ktoré si uvedomujete?

Prvácke učivo ešte zvládam. Ale viem si predstaviť, že s učivom vo vyšších ročníkoch by som mala problém. 

Používate aj filmy a videá ako vyučovacie pomôcky? Respektíve, nejaké vyrobené interaktívne pomôcky?

V dnešnej dobe je na internete naozaj neskutočné množstvo užitočných a zaujímavých materiálov. Napríklad moji synovia si obľúbili omaľovánky podľa čísel alebo s matematickými príkladmi webe coloringsquared.com. Teším sa, že vznikli aj mnohé nové stránky, kde samotní učitelia zdieľajú svoje materiály. Mnohé portály tiež pod vplyvom krízy verejne sprístupnili svoje materiály, napríklad stránka fenomenysveta.sk. Možností je veľa, treba si vyberať podľa veku a záujmov. Musím však dodať, že pre deti vo veku mojich synov mi príde rovnako, ba ešte viac dôležité, aby sa hrali vlastné, tvorivé hry. Napríklad, keď imitujú boje medzi legovými postavičkami, nenaučia sa pritom nové fakty, ale pre ich celistvý rozvoj je to nenahraditeľné. 

Máte aj telesnú výchovu? Už ste spomínali, že trávite čas v prírode.

Máme to šťastie, že žijeme v krásnom prostredí na lazoch v Zaježovej. Vďaka tomu trávime veľa času vonku, chodíme na veľké výlety do prírody v okolí, kde nikoho nestretneme.

Zábava na bicykloch. Zo súkromného archívu Tiny Gažovičovej. 

Čo ešte robíte spolu vo voľnom čase, keď sa netreba učiť alebo pracovať?

Veľa času zaberú iné činnosti, než učenie a práca, každý deň treba variť a udržiavať domácnosť. Keď si však nájdeme čas na príjemné spoločné aktivity, hráme hry. Medzi naše aktuálne obľúbené spoločenské hry patria Labyrint či Osadníci z Katanu. Deťom tiež veľa čítame, z toho máme radosť všetci. Nedávno sme s nimi prečítali knihu Hobit, ktorá patrila v detstve aj medzi moje obľúbené. Máme to šťastie, že veľa času môžeme tráviť vonku, či už prechádzkami a hľadaním drevených mečov v lese, bicyklovaním alebo futbalom.

Vedia vaše deti, čo sa deje? Rozprávate sa o koronavíruse? 

Áno, aj keď sú ešte pomerne malí, majú päť a sedem rokov, o všetkom s nimi hovoríme. Samozrejme, informácie im podávame primerane ich veku. Ale koronavírusu sa dá porozumieť celkom ľahko. Vedia, čo je choroba, vedia, že choroby sa prenášajú a rozumejú tomu, že sa teraz nestretávame s inými ľuďmi, aby sme sa vzájomne chránili. 

Ako dlho myslíte, že bude tento stav pokračovať? Skončí sa podľa vás školský rok v júni? 

Z dostupných informácií predpokladám, že deti pôjdu opäť do školy v septembri, na to sme aj s manželom nastavení. Našťastie máme obaja taký typ práce, ktorý nám umožňuje pracovať z domu, vieme sa teda okolo detí striedať. Keby bol jeden z nás s nimi dlhodobo sám, bolo by to pre všetkých oveľa náročnejšie. 

Pracujete teda z domu, ako to stíhate skĺbiť s dvoma deťmi?

Mňa koronakríza zachytila v období, keď mi jedna veľká pracovná úloha skončila a zostali mi len menšie pracovné záväzky. Aj vďaka tomu sa môžem teraz sústrediť viac na deti a na domácnosť. Postupne mi pribúdajú nové pracovné úlohy, ale spolupracovníkom otvorene komunikujem, že kým sa školy a škôlky neotvoria, moje časové kapacity budú obmedzené starostlivosťou o deti. Máme s manželom šťastie, že ani jeden z nás v dôsledku súčasnej krízy neprišiel o všetok príjem a môžeme pracovať aj z domu. Uvedomujem si, že mnohé iné rodiny sú v oveľa ťažšej situácii.