Späť na zoznam
3. marec 2020
Aktuality

Sumár udalostí: Výsledky testovania piatakov sú síce lepšie, ale nie tých so zlým socioekonomickým zázemím

Čo všetko ovplyvnilo primárne vzdelávanie na Slovensku vo februári 2020? Ako vždy, vybrali sme 3+1 zaujímavostí.

  1. Hneď v úvode mesiaca zverejnil rezort školstva výsledky celoslovenského testovania žiakov 5. ročníka základných škôl ešte z novembra 2019. Zúčastnilo sa ho takmer 1 500 z nich. Zatiaľ čo ministerstvo vo svojej správe uviedlo, že výsledky testovania sú doteraz najlepšie a možno ich považovať za veľký úspech žiakov a učiteľov, odborníci z mimovládneho sektora hovoria čosi iné.  Tvrdia, že výsledky testovania len potvrdili, že socioekonomického zázemie detí má na ich vzdelávacie výsledky stále vplyv. Zatiaľ čo priemerná úspešnosť v matematike aj v slovenskom jazyku bola lepšia ako v minuloročnom testovaní, výrazne horšie výsledky však v testovaní dosiahli banskobystrické okresy Poltár, Rimavská Sobota a Revúca a s nimi košické okresy Trebišov, Rožňava, aj Gelnica. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahli priemernú úspešnosť 19,8 percenta, pričom správne vyriešili približne šesť úloh. Naopak, žiaci bez sociálneho znevýhodnenia dosiahli priemernú úspešnosť 65,4 percenta, čo predstavuje približne 20 správnych úloh,“ píše agentúra TASR.

  1. Hospodárske noviny priniesli vo februári informáciu, že počet detí v individuálnom vzdelávaní vzrástol za posledných desať rokov o 40%. Pritom až 93 percent prípadov má diagnostikovanú poruchu učenia a pozornosti. Podľa nás sú to jednoznačne deti, ktoré patria do bežných škôl. Čo si o tom myslí hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová? Prečítajte si tu.

  1. Črtá sa rómskym deťom na rovnejšie podmienky v školskom vzdelávacom systéme? Len pár dní pred parlamentnými voľbami 2020 podpísalo sedem politických strán Memorandum dvanástich požiadaviek rómskej iniciatívy Opre Roma. V rámci školstva je pre nich najdôležitejšie zvýšiť kvalitu a dostupnosť vzdelávania v rómskych komunitách a zabezpečiť rómskych asistentov deťom v školách. K memorandu sa prihlásili dnes už parlamentné strany Za ľudí a SaS, ale aj tie, ktoré sa do parlamentu nedostali – KDH, dvojkoalícia PS Spolu, Most-Híd a SMK. 

  1. Pre učiteľov, ale aj pre rodičov: Na dejepise by sme s deťmi mali viac diskutovať o hodnotách a kontexte dejín, je to dôležitejšie ako memorovať roky, myslí si to Sandra Sviteková, ktorá spravuje svoj Youtube kanál Dejepis inak. Možno ste tento rozhovor s ňou pre kanál SME už videli a počuli. Ak nie, odporúčame vám vypočuť si ho. Dozviete sa v ňom, prečo neučí, ale aj to ako by učila, čo sa jej nepáči na slovenskom vzdelávacom systéme, ale aj to, čo považuje pri výučbe dejepisu za dôležité.