Späť na zoznam
18. máj 2020
Aktuality

Sumár udalostí: Koronavírus a školstvo v skratke

Ako ovplyvnil vzdelávanie na Slovensku koronavírus? Ako vždy, vybrali sme pre vás niekoľko dôležitých informácií a zaujímavostí, ktoré pravidelne aktualizujeme.

Autor článku: Diana Burgerová

 

aktualizované v pondelok 18. mája 2020

  • Školy sa po desiatich týždňoch otvoria v pondelok 1. júna, no len pre prvý až piaty ročník základných škôl, aj pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, otvárať by sa mali aj škôlky. O ich otvorení však rozhodnú zriaďovatelia. Minister školstva Branislav Gröhling to oznámil v pondelok 18. mája. Rozhodnutie dať dieťa do školy či škôlky bude na rodičoch a bude dobrovoľné. Škôlkari budú spolu tráviť čas v menších skupinkách po 15 detí, prvostupniari zas po 20 detí. Rodičov čaká predkladanie písomného vyhlásenia, že ich deti nemajú žiadne respiračné ochorenia. Pri vstupe do škôlok a škôl deťom navyše odmerajú teplotu a budú si dezinfikovať ruky. Škôlkari sú od rúšok oprostení, školáci ho však mimo svojej skupiny musia nosiť, rezervné by mali mať aj v skrinke. Dezinfekciou prejdú denne aj priestory, kde deti a učitelia trávia čas. Školy by nemali byť otvorené dlhšie ako deväť hodín. Minister zdôraznil, že väčšinu aktivít by mali deti vykonávať s učiteľmi vonku, nebudú pokračovať podľa školského vzdelávacieho programu. Prednostne budú do škôl a škôlok umiestňovať deti zdravotníkov, policajtov, požiarnikov či pedagógov, slobodných rodičov a tých, čo musia naďalej chodiť do práce fyzicky. Zhrnutie opatrení, ktoré školy, škôlky, ale aj rodičov a deti čakajú od 1. júna skvele zhrnula redaktorka Daniela Hajčáková v denníku SME.

  • Pre koronavírus zostalo od 16. marca až do odvolania doma približne 450 tisíc detí zo základných škôl, 200 tisíc stredoškolákov a takmer 100 tisíc vysokoškolských študentov. Otváranie škôl patrilo až do štvrtej fázy uvoľňovania karanténnych opatrení vlády. Predstavu, ako má vyzerať vzdelávanie počas dištančnej výučby, ktoré sa bude aj po otvorení škôl týkať druhostupniarov a starších žiakov, zverejnilo ministerstvo na svojej webovej stránke.

  • Analytici Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) upozorňujú na to, že do domáceho online vyučovania sa nedokážu zapojiť desaťtisíce detí, predovšetkým tie zo sociálne vylúčeného prostredia. Bez prístupu na internet je podľa analytikov až 60 % detí z rómskych domácností, celkový počet žiakov bez pripojenia na internet odhadujú na 32 tisíc žiačok a žiakov. Ide o základné školy. Dokument s názvom AKO V ČASE KRÍZY ZABEZPEČIŤ PRÍSTUP K VZDELÁVANIU PRE VŠETKY DETI nájdete tu. Toto je grafika, ktorú k problematike zverejnil IVP na svojom Facebooku. 

  • Televízny program pre deti zo základných škôl s názvom Školský klub vysiela RTVS každý pracovný deň od 9:15 do 10:45 ráno (trvá 90 minút). O vzdelávací program sa stará združenie Indícia. Viac o tom, ako celý program vzniká si prečítajte v rozhovore Denníka N s jednou z televíznych učiteliek tu

  • Národná rada SR schválila v utorok 24. marca v mimoriadnom konaní ministrovi školstva Branislavovi Gröhlingovi právo meniť vo výnimočných situáciách zákonom stanovené termíny súvisiace s organizáciou školského roka. Ide o to, aby mohol promptne a vzhľadom k situácií s koronavírusom rozhodnúť o termínoch zápisov detí do základných škôl, testovaní deviatakov, maturitných či prijímacích skúškach. Testovanie deviatakov sa v školskom roku 2019/2020 neuskutoční, písať sa nebudú ani písomné maturity. 

  • Na základných školách sa od pondelka 6. apríla zastavuje známkovanie, žiaci týchto škôl tento rok nemôžu prepadnúť. Učitelia budú deti hodnotiť už iba slovne. Usmernenie ministerstva školstva k známkovaniu na základných školách nájdete tu

  • Minister školstva oznámil koncom apríla, že prijímačky na stredné školy sa konať nebudú. Približne 40 tisíc deviatakov budú školy prijímať podľa známok z konca 8. a z prvého polroka 9. ročníka. Zároveň uviedol, že do 7. mája musia riaditelia stredných škôl zverejniť kritériá na prijatie nových stredoškolákov a do 15. mája môžu následne žiaci podať na tieto školy prihlášky. "Za prospech na základnej škole budú pridelené preferenčné body podľa známok z koncoročnej klasifikácie za 8. ročník a polročnej klasifikácie za 9. ročník základnej školy z povinných predmetov (slovenský jazyk a literatúra, matematika, jazyk národnostnej menšiny). Stredné školy si určia maximálne tri profilové predmety, ktoré zohľadňujú zameranie strednej školy. Do celkového súčtu budú pridelené body aj za doplnkové predmety," píše skolske.sk. Minister tak zmenil rozhodnutie, ktoré padlo 15. apríla, keď hlavný hygienik vydal opatrenie s prísnymi podmienkami, ktorými umožnil, aby sa na približne 690 slovenských stredných školách uskutočnili prijímacie konania. Na jednom z bratislavských gymnázií dokonca otestovali online prijímacie skúšky už vo štvrtok 16. apríla. Minister Gröhling ich označil za úspešné.

  • Zápisy detí do prvých ročníkov základných škôl sa konali od druhej polovice apríla. Prihlásiť svoje deti do materskej školy môžu rodičia od 30. apríla do 31. mája. Rezort školstva pripravil k zápisom aj usmernenie, nájdete ho tu. Píše sa v ňom napríklad,toto: „Odporúča sa komunikácia elektronickou formou, ak to technické podmienky umožňujú, prípadne iným spôsobom v závislosti od priestorových možností konkrétnej základnej školy s dôrazom na dodržiavanie hygienicko-epidemiologických opatrení,“ uvádza ministerstvo školstva. 

  • Podľa týždenníka Trend minul rezort školstva za posledných desať rokov na tvorbu digitálneho obsahu pre školy sto až dvesto miliónov eur, ich kvalita a funkčnosť je však slabá. Ide o platformy Planéta vedomostí a Viki.

  • Ministerstvo pod vedením Branislava Gröhlinga však spolu s niekoľkými mimovládnymi organizáciami predstavili v stredu 26. marca nový portál učímenadiaľku.sk, ktorý školám, učiteľom, ale aj rodičom uľahčí prácu s deťmi z domu. Nájdete tam informácie o možnostiach online vyučovania a zadávanie úloh, odporúčania a metodické pokyny, všetky dôležité termíny, ale aj digitálne spracované učivo. Na tomto webe nájdete aj sekciu #zvladnemetodoma s nápadmi na aktivity zameranými na zvládanie dňa s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením, od ranného prebúdzania až po večerné zaspávanie.Sekcia #zvladnemetodoma vznikla v čase pandémie koronavírusu v rámci projektu Inklulinka, ktorý spoločne realizujú Platforma rodín a Nadácia pre deti Slovenska. Inklulinka funguje na báze peer to peer poradenstva, rodičia sa teda môžu obrátiť na rodiča z Platformy rodín, ktorý ich vypočuje a poradí im, ako zložitú životnú situáciu riešiť. Poskytujú online pomoc rodičom detí so zdravotným znevýhodnením alebo špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. V prípade potreby kontaktujte Inklulinku na emailovej adrese info@platformarodin.sk alebo vyplňte formúlár

  • Ministerstvo okrem toho spustilo aj bezplatnú infolinku pre učiteľov a rodičov, ktorí majú otázky k aktuálnej situácii šíriacej sa epidémie koronavírusu. Na tie vám v pracovných dňoch od 8:00 do 16:00 odpovedia piati odborníci call centra rezortu školstva. Telefonovať môžete na číslo 0800 138 033 alebo napíšte email na helpdesk@iedu.sk.

  • S emailovou a telefonickou podporou pre rodičov a pedagógov  prišiel aj Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP). Odborníci ako špeciálni pedagógovia či logopédovia vám poradia, ako doma pracovať s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zdravotným znevýhodnením v krízových situáciách. Okrem toho spustili aj bezplatnú Zelenú VÚDPaP linku. „Tá je k dispozícii rodičom, ale aj tínedžerom v krízových situáciách, ktoré si vyžadujú radu sociálneho mediátora, prípadne psychologickú a špeciálno-pedagogickú intervenciu,“ píše sa na webe rezortu školstva.

  • telefonická linka podpory: 02 4488 1649 (od 9:30 do 14:30 hod.)

  • email: koronavirus@vudpap.sk 

  • Zelená linka VÚDPaP: 0800 864 833 (od 9:00 do 18:00)

  • Ako sa nezblázniť z domácej školy, tak znie názov praktickej vzdelávacej pomôcky pre tínejdžrov na domácom vzdelávaní. Pripravil ho pre nich už spomínaný VÚDPaP, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. V niekoľkých bodoch deťom radia, ako na školské povinnosti systematicky a bez stresu. 

  • Pomoc rodičov a pedagógom sa s projektom Prebádaj svoju domácnosť snaží aj skupina piatich oravských učiteliek a mám. "Práve toto je to obdobie, kedy môžu deti pochopiť, že vo svete všetko so všetkým súvisí. Že žiadna vedná disciplína neexistuje samostatne a všetko vo svete do seba zapadá ako puzzle. Zapojenie detí do projektu ich naučí množstvo praktických vecí do života. A to je hlavným cieľom projektu," píše sa na webe unasdoma.online. Nájdete tam množstvo aktivít s deťmi v kategóríách od 1. do 9. ročníka, ale aj pre deti do troch rokov a škôlkarov. 

  • Najskôr vznikla na sociálnej sieti Facebook verejná skupina s názvom Zavretá škola – ako učiť doma, kde si tisícky jej členov, rodičia aj pedagógovia, vymieňali materiály na učenie s deťmi v domácom prostredí. Pred pár dňami vznikol pod týmto názvom aj samostatný web. Nájdete tam rôzne materiály rozdelené do kategórií Materská škola1. stupeň2. stupeňStredná škola, Pre deti so špeciálnymi potrebami, Iné tipy, Ponúkam pomoc a Technická podpora pre učiteľov.  

  • Neviete, ako vysvetliť šírenie nového koronavírusu deťom? Národný ústav detských chorôb (NÚDCH) vám môže pomôcť. Pripravil totiž tri edukačné videá pre deti – jedno o tom, ako sa s deťmi o víruse rozprávať, druhé o tom, ako si správne umývať ruky. V treťom videu sa o ochorení COVID-19 rozprávajú samotné deti. Nájdete ich TU.

MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ:

  • Pozrite si doma 24 videí pre školákov aj dospelých. Týždenník .týždeň v spolupráci s projektom zmudri.sk priniesol sériu vzdelávacích videí z fyziky, geografie, občianskej výchovy, dejepisu a slovenčiny. Všetky sú dostupné úplne zadarmo. 
  • „Žili sme v ilúzii sociálneho štátu. Dvadsať percent detí, ktoré pochádzajú zo sociálne horšieho prostredia, dosahovali už pred pandémiou priepastné rozdiely vo výsledkoch oproti tým najlepším. Pandémia a s ňou spojená ekonomická kríza tieto problémy ešte prehĺbi. Urýchľuje problémy, ktorým by sme čelili aj bez nej.“ V rozhovore pre Denník N to povedal bývalý riaditeľ Spoločného výskumného centra Európskej komisie Vladimír Šucha. 

  • Viac ako polovica (62%) rodičov tvrdí, že im učitelia len zadávajú domáce úlohy pre deti, žiadna výučba sa však interaktívne ani online nekoná. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre Denník N. Viac ako polovica (58%) rodičov tiež tvrdí, že učitelia s ich dieťaťom komunikujú na diaľku každý deň, sedem percent rodičov povedalo, že ich detí majú učiteľov, ktorí s nimi nekomunikujú vôbec.

  • „Trochu sa obávam toho, či viac neškodíme, než pomáhame vzdelávaniu detí tým, že nechávame výklad nového učiva na rodičov. Obávam sa, aké to môže mať rôzne negatívne dôsledky,“ myslí si riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová

  • Zmieriť sa s tým, že žiaci nestihnú prebrať všetko učivo do konca školského roka, učiteľom odporúča analytička iniciatívy To dá rozum a vysokoškolská pedagogička Petra Fridrichová. Prečítajte si rozhovor s ňou

  • Vzdelanie je jedinou šancou, aby sa rómske deti dostali z chudoby a mohli v živote uspieť. Aké sú odporúčania na vyučovanie detí z marginalizovaných rómskych komunít? Vo svojom blogu o tom píše Anna Viľchová z Teach for Slovakia

  • Ak si potrebujete doma oddýchnuť alebo na chvíľu deti utíšiť, zapnite im Youtube a slovenských hercov, ktorí im porozprávajú rozprávku. Nájdete ich na kanáli kníhkupectva Martinus. Deťom číta zo svojej knihy každý deň pred obedom o 11:00 prostredníctvom videa na svojej facebookovej stránke aj spevák a autor Branislav Jobus.