Späť na zoznam
13. december 2019
Príbehy zo života

HendiKup: Hendikep nie je brzdou v kreativite a šikovnosti

Žijeme v časopriestore, v ktorom je kreativita nadovšetko. Dôležité je byť prvý a nebáť sa. Ani to však niekedy nestačí. Niektorí z nás potrebujú nielen kopnutie múzy, ale i pomocnú ruku. A tú k ľuďom so zdravotným znevýhodnením natiahol e-shop HendiKup. Združuje šikovných a tvorivých ľudí z celého Slovenska, ktorí vymysleli niečo milé a užitočné, a majú chuť sa o to podeliť so širokou verejnoťou. O tom, ako sa im darí a ako takáto spolupráca vyzerá, sme sa porozprávali s Marekom Paulovičom, riaditeľom prevádzky a HR HendiKupu.

Kto stál za vznikom HendiKupu a kedy vznikol?

HendiKup vznikol v roku 2017 a zrodil sa vďaka Ivovi Páleníkovi, Diane Šilonovej a Marekovi Paulovičovi. Vznikol hlavne z podnetu, že na Slovensku sa nachádza mnoho šikovných výrobcov so zdravotným znevýhodnením, ktorí vyrábajú krásne veci, no nesmú ich predávať na internete. HendiKup je teda vlastne odpoveďou na potreby komunity vyskúšať si predaj výrobkov online v malom a legálne.

Aká bola prvotná myšlienka projektu?

Prvotná myšlienka bola vytvoriť na Slovensku online priestor pre kreatívnych zdravotne znevýhodnených ľudí, ktorí vytvárajú veľmi hodnotné diela. Aby ich nevyrábali len tak „do šuflíka“, ale mohli ich skúsiť predávať aj mimo svoj okruh priateľov a známych. Ďalším rovnako dôležitým cieľom bolo predstaviť širšej verejnosti týchto tvorivých ľudí a ich výrobky, pretože s propagáciou to majú o niečo komplikovanejšie ako ostatní. HendiKup má teda dva primárne ciele – zastrešiť mikropodnikanie zdravotne znevýhodnených umelcov a šíriť povedomie o tom, že hendikep nie je brzdou v kreativite a šikovnosti. Presviedčame sa o tom stále s ďalším a ďalším výrobkom.

Čo ponúkate verejnosti a čo ponúkate výrobcom?

Pre verejnosť je tu množstvo výrobkov, ktoré môžu urobiť radosť. Či už vo forme darčeku pre niekoho z blízkych alebo len tak pre seba. Medzi výrobkami nájdete ručne maľované obrazy, knihy, voňavé vankúše, výrobky z dreva, fotoobrazy, háčkované hračky a mnoho ďalších zaujímavých výtvorov. Veríme, že každý si niečo nájde.

Čo sa týka výrobcov, ku každému pristupujeme individuálne. Každý výrobok sa profesionálne nafotí, copywriteri upravia popis výrobku, prípadne profily samotných výrobcov. S výrobcom robíme aj interview. Snažíme sa, aby boli výrobky čo najlepšie dohľadateľné cez vyhľadávače a o to sa starajú SEO experti. Zúčastňujeme sa rôznych kultúrnych podujatí, aby sme výrobky mohli propagovať i touto cestou. Pre výrobcov robíme administratívu a právnu ochranu. Výrobcovia v HendiKupe nemusia mať živnosť. No a v neposlednom rade hľadáme stále nové možnosti, kde predávať tieto výrobky.

Na aké produkty sa zameriavate? Vyberáte si ich podľa nejakých kritérií alebo je vítaný akýkoľvek nápad?

V podstate je vítaný akýkoľvek nový nápad na výrobok, ktorý je nejakým spôsobom originálny. Podmienkou je to, že výrobca musí byť zdravotne ťažko postihnutý (ZŤP) a že sa nám to musí páčiť.

Výrobcovia dostanú celú sumu, za ktorú sa produkt predá alebo fungujete nejakým iným spôsobom?

Pre HendiKup ide z ceny každého predaného výrobku 30 percent. Tieto peniaze ďalej investujeme do projektu, propagácie a pokrytia našich nákladov.

Ako sa k vám noví výrobcovia dostanú?

Keďže HendiKup propagujeme na rôznych miestach, či už sú to sociálne siete alebo kultúrne podujatia, výrobcovia si nás môžu ľahko nájsť a kontaktovať. Niektorých ľudí si vytipujeme a oslovíme, iní sa nám ozvú sami.

Organizujete aj iné podujatia či formy podpory výrobcov okrem webu?

Samozrejme. Máme za sebou napríklad charitatívny koncert za účasti komorného orchestra Slovenskej filharmónie, zúčastňujeme sa na rôznych trhoch a výstavách. Stále sledujeme dianie a hľadáme nové miesta, na ktorých by sme mohli propagovať výrobcov. Okrem toho sme aktívni na sociálnych sieťach. Snažíme sa o to, aby sa verejnosť k HendiKupu ľahko dostala.

Na webe vychádza aj magazín, aké články v ňom publikujete?

V tomto magazíne publikujeme články zo zákulisia HendiKupu, predstavujeme výrobcov prostredníctvom rozhovorov, zdieľame novinky. Copywriteri napríklad píšu články o zaujímavých veciach, ktoré súvisia so svetom zdravotne znevýhodnených výrobcov a ich kreatívnymi nápadmi. Píšeme o udalostiach, na ktorých sa HendiKup zúčastnil a všeobecne sa snažíme návštevníka vtiahnuť do toho, čo robíme a čím žijeme.

Aký je váš krátkodobý a dlhodobý cieľ?

Určite naďalej pomáhať výrobcom predávať výrobky, ktoré sú veľmi originálne a ukazovať ich talent svetu. Stále sa zlepšovať a rásť. Za projektom stojí mnoho dobrovoľníkov, bez ktorých by HendiKup nemohol fungovať. Jedného dňa by sme chceli fungovať ako úspešný sociálny podnik, čo ide ruka v ruke s postojom ľudí z komunity ZŤP – vedieť dokázať druhým, že sme sebestační a dokážeme si na seba zarobiť.

 

Autor: Hana Kuchárová